Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zázrak přírody jménem MRKEV :-)

Možná Vám to přijde divné, ale i mrkev má svůj svátek a to 4. dubna. :-) ♥

 

article preview

23805666_10209955204587816_1011155480_n.jpg

Už naši předkové věděli, že mrkev je zázrakem přírody. :) 

Protože mrkev nám zlepšuje kvalitu pleti, chrání zuby a dásně, slouží jako prevence infekci, a dokonce zpomaluje stárnutí buněk.

Říká se také, že mrkev má pomáhat proti neplodnosti. 

Možná Vám to přijde divné, ale i mrkev má svůj svátek a to 4. dubna. :)

Mnoho lidí si tímto dnem připomínají prospěšné a cenné látky, které našemu tělu poskytuje právě mrkev. :) 

Když jsem se dozvěděla o tomto netradičním svátku, myslela jsem si, že se jedná o nějaký vtip. Připadalo mi to úsměvné, ale ano i prostě zelenina má své dny. :) Na celém světě se pořádají třeba i slavnosti piva, které na rozdíl od mrkve zrak zakalí. 

Jakmile nastane mezinárodní den mrkve po celém světě se pořádají různé mrkvové párty, oslavy a happeningy. :) 

Den mrkve vznikl v roce 2003 a jeho účelem je šíření podvědomí o blahodárných účincích mrkve. :)

Popularita Mezinárodního dne mrkve každoročně roste stejně tak, jako počet zemí, ve kterých se oslavy pořádají Velká Británie, Francie, Švédsko, Itálie, Austrálie, Japonsko či Rusko. :) 

Historie divokých předků mrkve sahá na území dnešního Afghánistánu. První mrkev, která spatřila světlo světa, byla fialová a hořká.

Nejdříve se pěstovala pro lékařské účely.

V 10. století ji naši předkové využívali k usnadnění porodu. :)

Postupem času vznikla mutací červené a bílé odrůdy dnes všem známá oranžová mrkev. Vyšlechtili ji Holanďané v 17. století a až o dalších sto let se rozšířila skutečně do celé Evropy. :) 

V dnešní době koluje všude kolem nás velmi rozšířený a oblíbený mýtus. A to, že mrkev zlepšuje zázračně náš zrak. Asi Vás zklamu, ale mrkev Váš zrak zcela opravdu nevyléčí. :)  

Mrkev je sice bohatá na beta-karoten, jehož proměnou v těle vzniká vitamin A. Ale ten je následně důležitý pro rodopsin, tedy oční pigment obsažený v tyčinkách, který zajišťuje správné vnímání světla a je základem pro vidění ve tmě. :) 

Vitamin A také pomáhá játrům odplavovat z těla toxiny. Vláknina obsažená v mrkvi zase čistí střeva a urychluje jejich pohyb.
Zdroj: https://mostecky.denik.cz/z-regionu/vite-ze-dnes-slavime-mezinarodni-den-mrkve-20140404-2l3r.htmlZdroj: https://mostecky.denik.cz/z-regionu/vite-ze-dnes-slavime-mezinarodni-den-mrkve-20140404-2l3r.ht

Vysoký obsah beta-karotenu v těle slouží jako antioxidant pomáhající prostřednictvím lidského metabolismu opravovat poškozené buňky a zpomalovat jejich stárnutí.

Mrkev obsahuje vápník, draslík, vitamin B, C, E a další.

Vápník pomáhá zabránit zužování cév ovlivněním svaloviny cévní stěny.

Draslík podporuje pravidelný srdeční tep.

Vitamin B zlepšuje metabolismus. 

Vitamin C zase chrání buňky před nežádoucími účinky volných radikálů a posiluje cévní stěny.

V lidové medicíně se mrkev používá proti nervozitě, astmatu, kožním onemocněním, při jaterních chorobách, žloutenkách, střevních zánětech.

Mrkev se také používá při rakovině plic a rakovině slinivky břišní. 

Mrkev je záchranou pro bývalé kuřáky. Pomáhá potlačit pokročilé škody na buňkách, jejichž výskyt by bylo možno očekávat. Studie zjistili, že strava bohatá na beta-karoten by měla dokázat zabrzdit rozvoj rakoviny v pozdních stádiích.

Mrkev je velmi dobrá výživa pro srdce. Sýrová karotka snižuje cholesterol v krvi. :)

V jednom výzkumu bylo zjištěno, že klesl krevní cholesterol v průměru o 11%, když pokusné osoby snídaly každé ráno 200 g syrové karotky. Karotka zvýšila kromě toho hmotnost stolice asi o 25%, což přispívá k udržení zdraví tlustého střeva.

Při střevních katarech a průjmech se podává vařené mrkvové pyré, rýžový odvar, čaj ze sušených borůvek.

Jestliže chceme posílit imunitní systémmísto po různých doplňcích vitamínů doporučuji sáhnout raději po sklence mrkvové šťávy.
Víte, že mrkvová šťáva rovněž pomáhá předcházet hemeroidům, prospívá kostem a zubům, pomáhá při šerosleposti a únavě očí, chrání nervy, čistí játra a pomáhá chránit tělo před škodlivými volnými radikály? Že je mimo jiné zdrojem kyseliny listové a celé řady minerálních látek? A že také zpomaluje proces stárnutí a zkrášluje pleť? Spousta dobrých důvodů, proč si dát každý den alespoň jednu sklenku, nemyslíte? :) 

Mrkvová šťáva také zbystří naši mysl. :)

23845474_10209955203947800_1730824185_n.jpg

Pro zdravý imunitní systém je vhodné pít jednu sklenici (200 ml) čerstvé šťávy nejlépe ráno nalačno. :)

Mrkev je výborná i na hubnutí. :) Není třeba se ji obávat kvůli její sladké chuti, kterou si většina z Vás spojuje s vyšším obsahem sacharidů a tím i kalorií.

Možná Vás opět zklamu, ale mrkev mnoho sacharidů opravdu neobsahuje. Ve 100 g čerstvé mrkve najdeme jen zhruba 148 kj což znamená nějakých 7 g sacharidů. :) Najdeme v ní spoustu vlákniny, která podporuje hubnutí. :)

Sladká chuť mrkve uspokojí naše chutě na sladké, které míváme když si hlídáme kalorie a snažíme se zhubnout. 

Dále nám beta-karoten obsažený v mrkvi může pomoci i při opalování. Spolu s dalšími látkami změní pigment naší pokožky k hnědšímu odstínu. Výsledkem je bronzová barva. Kromě toho v něm najdeme látky, které chrání naši kůži před UV slunečním zářením.

Je také první potravinou pro kojence kromě mateřského mléka. Ideálně čerstvá, vařená nebo dušená nastrouhaná mrkvička. :) 

Pokud se Vaše dítko šklebí při pohledu na mrkev odporem, dejte mu mrkvovou šťávu, kterou můžete namixovat například s ananasovou či jablečnou, pomerančovou nebo jinou šťávou.

Uvidíte, s jakou lahodnou chutí Vám ji vypije. :) 

23805524_10209955204307809_1730388916_n.jpg

Na závěr vkládám písničku spojenou s mezinárodním dnem mrkve. :)) 

S láskou Katrin heart

 

 
 


Poslední fotografie


Archiv

Kalendář
<< březen / 2021 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 17512
Měsíc: 579
Den: 11